Loading...

Jak dodawać hasztagi? Dlaczego należy je używać? Jak to robić? Czym jest ban na Instagramie? Tego dowiesz się z dzisiejszego posta. 

Instagram niczym księgarnia

Wyobraź sobie, że wchodzisz do dużej księgarni i chcesz kupić sobie książkę. Jest tam mnóstwo regałów. Na każdym z nich i na każdej półce znajdują się tomy z różnych kategorii. Na jednych znajdują się, kryminały, na innych reportaże a na kolejnych romanse. Hasztag to właśnie taka półka (lub cały regał) z książkami z określonej kategorii a Twoje zdjęcie to jedna z lektur.

Hasztag to oznacznik tematyki Twojego zdjęcia. Dzięki niemu inni będą mogli je znaleźć. Dopóki nie zaczniesz dodawać hasztagów istnieje mała szansa, że ktoś poza osobami, które już Cię obserwują zobaczą Twoje zdjęcie.

Używaj hasztagów jeśli chcesz, by ktoś znalazł Twoje zdjęcie

W wyszukiwarce Instagrama można wpisać nazwę konta. Nazwę miejsca, w którym zdjęcie zostało zrobione (do każdego zdjęcia, które dodajesz możesz dodać lokalizację) oraz właśnie hasztag. O ile nie szukasz zdjęć konkretnej osoby tylko tak sobie serfujesz po Instagramie, to właśnie hasztagi są najbardziej popularnym i najbardziej skuteczny sposobem odkrywania profili, których wcześniej nie znałeś.

Używaj hasztagów jeśli chcesz, by ktoś znalazł Twoje zdjęcie.

W wyszukiwarce Instagrama można wpisać nazwę konta. Nazwę miejsca, w którym zdjęcie zostało zrobione (do każdego zdjęcia, które dodajesz możesz dodać lokalizację) oraz właśnie hasztag. O ile nie szukasz zdjęć konkretnej osoby tylko tak sobie serfujesz po Instagramie, to właśnie hasztagi są najbardziej popularnym i najbardziej skuteczny sposobem odkrywania profili, których wcześniej nie znałeś.

Używaj hasztagów jeśli chcesz, by ktoś znalazł Twoje zdjęcie.

W wyszukiwarce Instagrama można wpisać nazwę konta. Nazwę miejsca, w którym zdjęcie zostało zrobione (do każdego zdjęcia, które dodajesz możesz dodać lokalizację) oraz właśnie hasztag. O ile nie szukasz zdjęć konkretnej osoby tylko tak sobie serfujesz po Instagramie, to właśnie hasztagi są najbardziej popularnym i najbardziej skuteczny sposobem odkrywania profili, których wcześniej nie znałeś.

Loading...

Hasztag musi być związany z Twoim zdjęciem

Ważne, by hasztagi były dobrze dopasowane do Twojego zdjęcia. Jeśli na zdjęciu jest kot to nie dodawaj hasztagu #pies. Jeśli zdjęcie zostało zrobione w Krakowie to nie oznaczaj go hasztagiem #morze. Dlaczego?

Wróćmy na chwilę do księgarni. Kiedy chcemy kupić książkę nic tak nie irytuje, jak to, że nie można jej znaleźć na półce mimo, iż z informacji wiemy, że jest ona dostępna. Dzieje się tak dlatego, że ktoś kto wcześniej oglądał tę samą książkę odłożył ją na nieodpowiednią półkę. W skutek tego książka stoi na półce nie tej kategorii co powinna i trudno ją znaleźć. Ciężko przecież szukać reportażu na półce z poezją lub harlekina wśród literatury historycznej.

Dokładnie tak jest ze zdjęciami na Instagramie. Nikt nie zainteresuje się zdjęciem szarlotki umieszczonym pośród zdjęć potrawki z królika lub zdjęciem psa pośród zdjęć sportowych samochodów. Dlatego bardzo ważne jest to, by wszystkie hasztagi był związane z Twoim zdjęciem.  

Równie ważne jest to, by dodawać hasztagi w języku, w jakim porozumiewają się nasi odbiorcy. Jeśli zależy nam na polskich odbiorcach nie ma sensu dawać angielskich hasztagów. Wyjątek stanowią dziedziny, w których wiemy, że polski odbiorca używa właśnie innych niż polskie hasztagów

Loading...

Hasztagi w praktyce

Hasztagi powinno dodawać się w opisie zdjęcia. Najlepiej na samym jego końcu. Działają jednak także jeśli dodamy je w pierwszym komentarzu pod zdjęciem.

Jest to przydatne zwłaszcza jeśli chce się udostępnić post z Instagrama na FB. Niepotwierdzona jest informacja, że umieszczanie hasztagów w komentarzu skutkuje shadowbanem. 

Możesz użyć maksymalnie 30 hasztagów jednocześnie. Ja zazwyczaj używam kilkunastu. Wystarczy dodać # i wpisać słowo, które Cię interesuje np. #podróże, #warszawa, #spacer itd. Pomiędzy # a słowem nie może być spacji. Hasztagi wliczają się w ilość znaków w opisie umieszczanym pod zdjęciem. Cały opis nie może mieć więcej niż 2300 znaków ze spacjami. 

Używaj hasztagów strategicznie

Kiedy wpiszesz # i kilka pierwszych liter to wyświetli Ci się lista propozycji hasztagów oraz informacja ile można znaleźć zdjęć pod konkretym hasztagiem. To bardzo ważna informacja bo hasztagów powinno używać się strategicznie. 

Od jakiegoś czasu Instagram zmienił opcję wyświetlania zdjęć pod konkretnym hasztagiem. Obecnie można wybrać. Czy chce się widzieć listę „najpopularniejsze”, czyli zdjęcia, które wzbudziły największe zainteresowanie i najwięcej interakcji. Czy listę „ostatnie” czyli zdjęcia , które zostają uszeregowane w kolejności ich dodania.

Używaj hasztagów strategicznie

Kiedy wpiszesz # i kilka pierwszych liter to wyświetli Ci się lista propozycji hasztagów oraz informacja ile można znaleźć zdjęć pod konkretym hasztagiem. To bardzo ważna informacja bo hasztagów powinno używać się strategicznie. 

Od jakiegoś czasu Instagram zmienił opcję wyświetlania zdjęć pod konkretnym hasztagiem. Obecnie można wybrać. Czy chce się widzieć listę „najpopularniejsze”, czyli zdjęcia, które wzbudziły największe zainteresowanie i najwięcej interakcji. Czy listę „ostatnie” czyli zdjęcia , które zostają uszeregowane w kolejności ich dodania.

Nie używaj za dużych hasztagów (zbyt popularnych)

Pod dużymi hasztagami liczba dodawanych zdjęć rośnie bardzo szybko i Twoje zdjęcie błyskawicznie zgubi się w masie innych zdjęć. Dlatego każdorazowo przy dodaniu zdjęcia naszym celem jest znalezienie się wśród najpopularniejszych. Wtedy mamy największą szansę na odkrycie naszego konta przez nowych odbiorców.

Używając bardzo popularnego hasztagu przy małym profilu, bardzo ciężko będzie znaleźć się w liście najpopularnieszych. Dlatego lepiej używać mniejszych hasztagów, które dają dużo większe szanse na bycie wśród najpopularniejszych.

Nie używaj zbyt małych hasztagów 

Żeby hasztag był skuteczny nie może być za duży, ale jednocześnie nie może być też za mały. Jeśli w dużej księgarni na jednej z półek leży tylko kilka książek, jaka jest szansa, że klient będzie potrzebować książki akurat z tej półki? Prawie żadna!

Jeśli do zdjęcia dodamy hasztag używany bardzo rzadko i przez niewiele osób, jest mała szansa na to, że ktoś przy jego pomocy trafi na nasze zdjęcie. Dlatego właśnie nie ma sensu używanie hasztagów, które sami wymyślamy np. #mamodziśczujesięjużdobrze, #mójkotekjestsłodki ,#czerwonysamochódrocznik2015. Wiele osób traktuje hasztag jako opis a jest to błąd. Hasztag nie jest opisem, hasztag ma sprawić, że ludzie trafią na Twoje zdjęcia i dalej na Twój profil. 

Od każdej reguły są jednak wyjątki i nie inaczej jest w tym przypadku. Wyjątek stanowi nasz firmowy hasztag związany z naszą firmą lub blogiem, który sami wymyślimy. Funkcją takiego hasztagu nie jest dotarcie do nowych osób. To coś takiego jak logo. Punkt rozpoznawczy naszej marki. Używamy go my, nasi klienci lub czytelnicy kiedy chcemy oznaczyć content, który publikujemy w sieci, który jest związany z nami. Warto pomyśleć nad swoim hasztagiem i konsekwentnie go stosować.  

Najlepsze hasztagi

Najlepiej jest, więc używać hasztagów nie za małych, czyli nie mniejszych niż 10 tysięcy, ale też niezbyt dużych maksymalnie 200 tysięcy. Ja najczęściej używam hasztagów z przedziału 60-200 tysięcy. W przypadku kont, które są bardzo małe (kilkaset obserwujących) górna granica to maksymalnie 100 tysięcy. Nie bój się jednak eksperymentować i sprawdzać co w Twoim przypadku przyniesie najlepsze rezultaty.

Loading...

Zrób listę hasztagów 

Warto sporządzić sobie listę hasztagów. Takich związanych z Twoją branżą i z tematyką zdjęć jaka najczęściej jest obecna w Twoich postach. Fajnie jeśli lista będzie duża (więcej niż trzydzieści), by móc używać ich wymiennie, a nie stale tych samych. Instagram „nie przepada” za stałym powtarzaniem tych samych hasztagów. Robią tak boty – roboty, które spamują, z którymi Instagram stara się walczyć.

Wiem, że sporządzenie takiej listy może zająć trochę czasu, ale w dłuższej perspektywie Ci się to opłaci. Mając gotowe listy nie będziesz musiał szukać hasztagów za każdym razem, kiedy będziesz dodawać zdjęcie. 

Jak zrobić taką listę?

Nie trudno jest znaleźć duże oczywiste hasztagi. Więcej problemu jest ze znalezieniem tych mniejszych bardziej szczegółowych. Taką listę pomoże sporządzić Ci sam Instagram. Jeśli wyszukasz jeden hasztag np. #podróże i w niego wejdziesz Instagram sam podpowie Ci kolejne hasztagi. Zarówno duże i bardzo popularne, jak i te mniejsze.

Drugi sposób to sprawdzić z jakich hasztagów korzystają inne konta o podobnej tematyce. Oczywiście nie kopiuj całej listy hasztagów z innego profilu, lecz potraktuj to jako podpowiedź – inspirację do stworzenia indywidualnej, dostosowanej do Twojego contentu listy z hasztagami.

Gotowe listy koniecznie zapisz w notatniku w telefonie, byś przy pomocy funkcji „kopiuj wklej” mógł szybko dodać je do swojego posta. 

Rodzaje hasztagów

Hasztagi związane z tym co widać na zdjęciu. Przykładem takich hasztagów może być #filiżanka, #komputer, #pies, #dziecko. 

Hasztagi związane z miejscem, w którym zdjęcie zostało zrobione (nie mylić z możliwością oznaczenia lokalizacji przy dodawaniu zdjęcia) np. #plaża, #warszawa, #placwolności, #polska, ale także #wpracy, #wdomu .

Hasztagi związane z branżą, w której działamy i, z którą chcemy być kojarzeni np. #podróże, #zdrowie, #biznes, #sport.

Są też hasztagi, które stosujemy nie po to, by znaleźli nas nowi odbiorcy a po to, by ktoś udostępnił nasze zdjęcie. Mam tu na myśli hasztagi projektu, marki oraz społeczności.  Przykładem może być weekendowy projekt Instagrama. Polega on na zrobieniu w weekend zdjęcia na zadany temat. Ze wszystkich zdjęć udostępnionych przez użytkowników Instagrama i oznaczonych specjalnym hasztagiem, Instagram wybiera kilka z nich, które potem publikuje na swoim profilu.

Podobnie działa hasztag marki. Wiele marek udostępnia zdjęcia swoich followersów pod warunkiem, że Ci oznaczą swoje zdjęcie hasztagiem marki. Tak samo działa hasztag społeczności  np. Instagramers.

Loading...

Nie używaj hasztagów objętych banem

Ban czyli blokada, która powoduje, że zdjęcia, które zamieszczasz nie wyświetlają się pod hasztagami, które dodajesz do swoich postów.

Niektóre hasztagi objęte banem są bardzo niepozorne np. #books, #desk czy #easter. Liatę zablokowanych hasztagów możesz znaleść tutaj,Więcej o banie i zagrożonych hasztagach w kolejnym poście.

Podsumowanie

  • Używaj hasztagów, by znaleźli Cię nowi odbiorcy.

  • Używaj nie więcej niż 30 hasztagów, które są dobrze dopasowane do Twojego zdjęcia.

  • Nie używaj zbyt popularnych hasztagów oraz takich, których używa bardzo mało osób.

  • Najlepiej stosuj hasztagi w przedziale 10 tys – 100 tys dla mniejszych kont oraz 10 tys – 200 tys dla większych profili. 

  • Hasztagi wliczają się w ilość znaków w opisie pod zdjęciem (2300 znaków ze spacjami).

  • Zrób sobie kilka gotowych list hasztagów i używaj ich naprzemiennie. 

  • Nie powtarzaj stale tych samych hasztagów dzień po dniu.

  • Sprawdź z jakich hasztagów korzystają inne konta o podobnej tematyce.

  • Nie używaj hasztagów, które mają bana.

Na przygotowanie tego wpisu poświęciłem dużo czasu i energii. Dlatego jeśli uznasz go za wartościowy proszę podziel się nim z innymi. Będzie to dla mnie sygnał, że moja praca nie poszła na marne. 

Loading...
2018-10-25T16:30:53+00:00